Практичний курс-інтенсив для початківців-кінематографістів.

Курс складається з лекцій та практичних занять, завдяки яким учасники лабораторії зможуть створити власні короткометражні сценарії та фільми.

Лекційна програма об’єднує основи сценарної майстерності та режисури, а також послідовно розкриває всі аспекти кіно виробництва – від ідеї до готового фільму. На кожному етапі слухачі отримують практичні завдання, які потім аналізує куратор.
Місія куратора – показати різні шляхи реалізації своїх історій в кіно та дати учасникам лабораторії інструменти для створення сценарію та його втілення у фільмі.

Куратор курсу – сценарист, режисер та художник Іван Орленко. Його дебютний фільм «У нашій синагозі» був визнаний кращим короткометражним фільмом міжнародним журі FIPRESCI в рамках Одеського міжнародного кінофестивалю 2019, номінований на премію KINOKOLO як кращий короткометражний фільм, визнаний кращим українським короткометражним фільмом міжнародного фестивалю BRUKIVKA 2019, отримав спеціальний приз журі міжнародного фестивалю KINOSHOT 2019 і був у конкурсній програмі престижних міжнародних фестивалів в Фінляндії, Італії, Румунії, Єгипті, Туреччині, Іспанії.

Проект відбувається за підтримки Програми ґрантів Harald Binder Cultural Enterprises (HBCE). Організація HBCE заснована істориком та меценатом Гаральдом Біндером, спрямована на підтримку міждисциплінарних проектів культури, мистецтва і освіти та сприяє сталому розвитку цих напрямів в Україні. Конкурс Програми ґрантів НВСЕ відбувається один раз в рік, сума ґранту становить від 500 до 5000 євро на ініціативи, які реалізуються в Україні в визначені терміни. Одним з основних завдань HBCE є підтримка формування інституції сучасного мистецтва “Арт Центр Фабрика Повидла” у Львові.
Детальніше: www.hbce.com.ua

Програма курсу

  • Теорія

W1) Двоїстість кінематографа – ілюзія живих об’єктів на плоскому екрані, технічний прогрес і зв’язок кіно з фотографією (С.Зонтаг, Г.Дельоз). Перші фільми як цирковий атракціон і перетворення кінематографічної мови у власну художню форму. Кіно як театр на екрані і революція монтажу. Перші приклади авторських фільмів, відносини між «Андалузькою собакою» та «Золотим століттям» Бунюеля-Далі з кінематографом і сучасним мистецтвом (напр., М.Барні).
W2) Що таке кінодраматургія, сценарій? У чому різниця між сценарієм і літературою? (На прикладі сценарію «У нашій синагозі» – адаптації недописанного роману Франца Кафки). Де взяти історію? (Літературна адаптація, власний досвід, персонаж \ актор, місце розташування, знайдені кадри (напр., Сергій Лозниця).
W3) Структура. Класична триактна драматургія. Давньогрецька драма. Шлях героя та протагоніста.
W4) Композиція (лінійна, нелінійна, еліптична, змішана)
W5) Роль монтажу у фільмі. Що необхідно знати при написанні сценарію? (Ефект Кулешова)
W6) Зв‘язок фільму та глядачів. Відкрита структура або герметична плівка. Контекст та способи спілкування з аудиторією. Четверта стіна (Рой Андерссон, Олексій Герман).
W7) Сценарист-доктор: навіщо письменнику-режисерові потрібен зворотний зв’язок?
W8) Семіотика кадру (Ейзенштейн)
W9) Зображення та звук, різні стратегії їх редагування. Контрапункт («Пальми» А.Арістакісяна).
W10) Візуальна розповідь. Як перетворити текст в послідовність зображень? Створення сценарію. Повернення до німих фільмів (напр., «Метрополіс» Ф.Ланге).
W11) Обрамлення та візуальний стиль. Фетішизм режисера (Роберт Брессон, Белла Тарр, Акіра Куросава та ін.). Тон фільму та стиль режисера, що допомагає сценаристу-постановнику в досягненні його візуальних цілей (DOP, оператор-постановник)
W12) Зніматися в кіно. Різниця між театром та кіно. Концепція «моделей» Р.Брессона. Різниця між роботою з акторами і «моделями» (непрофесіоналами). «Діяти» або «грати». Ціна miss-casting.
W13) Специфіка роботи режисера з оператором на пре-продакшн, складання техрайдера, вибір натури. Гафер.

  • Практика

W14) Загальна схема сюжету на прикладі «Попелюшки», розбір синопсисів учасників. Структурування синопсисів, розбивка на сцени.
W15) Написання діалогів, шлях від актора. Блокінг, мізансценування, складання схеми зйомки.
W16) Кастинг, акторська гра в кіно, репетиції з акторами. Практична проба на прикладі однієї сцени: підбір акторів (візитка або проби), репетиція, зйомка сцени в вигородці-плані, монтаж.
W17) Технічні складності довгих кадрів, кадрів в інтер’єрі, натурних зйомок. Переваги та недоліки павільйону. Обговорення знятих сцен.
W18) Перехід до організаційного аспекту. Складання режисерського сценарію, КПП, бюджету для сценаріїв учасників.
W19) Підготовка до зйомок фільмів учасників. Підбір локацій, фотофільм та розкадровка (практичний розбір робіт учасників). Перегляд локацій, складання плану по метражу інтер’єрів.
W20-22) Репетиції. Зйомки. Чорновий монтаж.
W23-24) Постпродакшн: редагування, звукове оформлення, градація кольорів, субтитри.
W25) Презентація готових короткометражних фільмів, створених учасниками лабораторії.

Зйомка та монтаж: Сергій Лучишин